Kwaliteit-Monitoring (2)
gestart op 16-09-2015 | 10 reacties
Deze discussie is op slot gezet door de moderator
Dit forum is gesloten. Van 16 t/m 30 september 2015 kon u hier input leveren voor het thema Kwaliteit-Monitoring.
gestart op 16-09-2015 | 10 reacties
Deze discussie is op slot gezet door de moderator
Dit forum is gesloten. Van 16 t/m 30 september 2015 kon u hier input leveren voor het thema Kwaliteit-Monitoring.
30-09-2015 14:33
C1
Opdrachtnemer dient de gevraagde zorg binnen 6 weken na opdrachtverlening te leveren. Als start van de zorg wordt het eerste behandelmoment gezien. Het intakegesprek is dus niet de start van de zorg.
Het eerste diagnostiekmoment dient ook als start van de zorg te worden gezien. Vaak gaat in de GGZ een diagnostiektraject vooraf aan het starten van behandeling. Dit is dan nodig om tot goede behandelkeuzes te komen.
C2
Opdrachtnemer verklaart zich bereid om medewerking te verlenen aan het opzetten en vervolmaken van een cliënttevredenheidsonderzoek/cliëntervaringsonderzoek en werkt vervolgens mee aan de uitvoer daarvan conform de afgesproken periodiciteit. De gemeente stelt uiteindelijk de methode om cliënttevredenheid te meten vast.
Wanneer wordt die methodiek vastgesteld? Wij doen nu clienttevredenheidsonderzoek en willen graag tijdig weten als dit anders zou moeten worden vormgegeven.
C4
Opdrachtnemer meldt iedere calamiteit en ieder geweldsincident dat zich heeft voorgedaan bij de verstrekking van een voorziening onverwijld aan de gemeente.
Rekening houdend met wet- en regelgeving. Vanuit wetgeving kunnen wij niet inhoudelijk alle informatie delen. Belangrijke vraag is in hoeverre dit nodig is vor het leveren van goede zorg op dat moment.
C10
Aanbieders crisishulp zijn bij crisis binnen 2 uur ter plekke voor het verlenen van een crisisinterventie.
2 uur is erg kort om fysiek aanwezig te zijn in avond of nacht. Waar is deze hoeveelgheid uren op gebaseerd?
D3
Opdrachtnemer (bij GGZ in de persoon van de hoofdbehandelaar, of eerst verantwoordelijk begeleidende instantie), rapporteert na afsluiting van de behandeling aan de verwijzer. De backoffice van de gemeente wordt geïnformeerd middels het format afsluiting zorg.
Dat betekent dus dubbele administratie? Past niet bij terugdringen administratieve lasten.
Nut van deze afsluiting back office bij de gemeente?
H3
Een DBC loopt niet langer dan een jaar (365 dagen). Als het noodzakelijk is dat een behandeling langer doorloopt dan een jaar moet er een nieuwe of een vervolg-DBC geopend worden. In die gevallen gaat het om een nieuwe maatwerkvoorziening en neemt de aanbieder vooraf actief contact op met de gemeente.
Een verwijzinjg van een huisarts kent geen einddatum. Wij evalueren elke client minimaal één keer per jaar multidisciplinair. Zodra het kan sluiten wij zorg af. Lijkt op wantrouwen gebaseerd om de verwijzing van de huisarts nu maar een jaar geldig te laten zijn om proces van aanvraag van een nieuwe indicatie af te dwingen op een bureaucratische wijze terwijl wij die evaluatie toch wel doen en het nieuwe proces niets toevoegt.
07-10-2015 09:27
C1
Gemeenten willen dat hun inwoners die dat nodig hebben zo snel mogelijk de juiste zorg of ondersteuning krijgen. Daarmee bedoelen we dat daadwerkelijk zorg of ondersteuning moet starten. Wij zijn ons bewust dat bij de J-GGZ er sprake is van de DBC-systematiek waarbij diagnose en behandeling onderdeel zijn van hetzelfde traject en dat daarmee tussen die twee fasen niet altijd duidelijke, harde grenzen getrokken kunnen worden. Wat gemeenten met deze eis willen bereiken, is dat een inwoner op de zo kortst mogelijke termijn daadwerkelijk wordt geholpen en niet, na een formele intake of eerste gesprek, alsnog op een wachtlijst wordt geplaatst waarbij door de aanbieder dit niet als wachtlijst wordt uitgelegd of wordt gemeld omdat het eerste formele gesprek al heeft plaatsgevonden. Intussen blijft de inwoner dan voor de duur van de wachtlijst van zorg verstoken. Dat vinden wij ongewenst. Vandaar de eis zoals geformuleerd onder C1.
C2
De methodiek om cliënttevredenheid te meten zal in overleg worden uitgewerkt en ingevoerd zodat aanbieders tijdig op de hoogte zijn.
C4
Deze eis betekent niet dat inhoudelijk alle informatie over de desbetreffende cliënt gedeeld moet worden. Het is een verplichting om de gemeente te informeren over calamiteiten en geweldsincidenten. Een dergelijke verplichting geldt overigens ook jegens de inspectie.
C10
In de beschrijving van domein 4 is aangegeven dat voor crisisdienst en hulp in crisissituaties voor jeugdigen separaat bovenregionaal afspraken worden gemaakt. Deze vorm van jeugdhulp is daarom uitgesloten van deze offerte-uitvraag. Voor aanbieders van J-GGZ is deze eis dan ook niet relevant.
D3
Als financier moet de gemeente erover worden geïnformeerd dat de zorg is afgesloten. Niet alleen vanwege correcte verwerking in de administratie, maar ook om te zien of er andere ondersteuning in het gezin aan de orde is, nazorg gestart moet worden of dat het iets betekent voor het netwerk rond een inwoner of het gezin.
H3
Volgens de DBC-systematiek die de gemeenten moesten overnemen, loopt een DBC niet langer dan 365 dagen. Als langere behandeling noodzakelijk is, wordt de DBC afgesloten en wordt een nieuwe DBC geopend. Voortbouwend op die systematiek gaat het om een verlenging van een maatwerkvoorziening. Ook daarbij gaat het niet om wantrouwen maar is het voor gemeenten belangrijk om te bekijken of er de doelen waar met desbetreffende inwoner/gezin aan wordt gewerkt nog de juiste zijn, of andere ondersteuning in het gezin aan de orde is, nazorg gestart moet worden of dat het iets betekent voor het netwerk rond een inwoner of het gezin.
Reactie Stichting MET ggz op ontwikkeltafel kwaliteit-monitoring
• Programma van eisen, deel 4 Jeugd GGZ
o MET ggz zou graag als hoofdbehandelaar toegevoegd willen zien: kinderarts (specialist kindergeneeskunde). MET ggz zet deze functie in met name voor ADHD-behandeling
o MET ggz mist in de notitie op de website de eisen voor Beschermd Wonen.
07-10-2015 09:28
- De kinderarts (specialist kindergeneeskunde) is toegevoegd als hoofdbehandelaar.
- Eis C12 van de minimumeisen betreft Beschermd Wonen.
25-09-2015 10:59
Op basis van de input uit de fysieke en virtuele ontwikkeltafel is het bijgevoegde format voor de minimumeisen ontwikkeld:
- De eisen zijn aangepast aan de input van de fysieke en virtuele ontwikkeltafel. Verder zijn op advies van de regionale werkgroep jeugd enkele eisen in de lijst teruggebracht waarvan abusievelijk was aangenomen dat het om een wettelijke eis zou gaan. Enkele andere eisen zijn alsnog verwijderd omdat ze weinig toevoegen of juist wel al wettelijke eisen zijn. Tenslotte heeft er nog een redactionele slag plaatsgevonden.
- In de ontwikkeltafel is besproken dat de eisen worden voorzien van een kolom ‘domeinen/percelen’, waarin aanbieders kunnen zien welke eisen op hun producten van toepassing zijn. Voortschrijdend inzicht wijst uit dat het overzichtelijker is om in plaats daarvan een kolom toe te voegen waarin te zien is voor welke percelen de eisen NIET gelden.
- Er is een kolom toegevoegd waarin aanbieders aangeven of ze aan een eis voldoen of dat deze niet van toepassing is. Na de eisentabellen volgt een formulier waarin afwijkingen van de eisen moeten worden gemotiveerd.
Attachment: Format programma van Eisen.pdf
23-09-2015 13:01
Tijdens de fysieke ontwikkeltafel is besproken dat aanbieders het concept controleprotocol aan hun accountants voorleggen en eventuele opmerkingen via de virtuele ontwikkeltafel doorgeven. Enkele aanbieders hebben inmiddels (per mail) voorgesteld om het protocol door de werkgroep Controleprotocolle (COPRO) van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) te laten beoordelen. Die route is gestructureerder en het Protocol krijgt daarna ook het predikaat “Uitvoerbaarâ€. De gemeenten hebben het voorstel overgenomen en COPRO gevraagd het protocol te beoordelen.
17-09-2015 11:53
Tijdens de fysieke ontwikkeltafel heeft BJZ beloofd om zijn opmerkingen bij het concept Programma van Eisen door te geven. Hieronder staan ze puntsgewijs:
B4: Opdrachtnemer stemt in, vervangen door “opdrachtnemer handelt in lijn metâ€. Of hij zij er mee in stemt is in feite niet zo van belang. Belangrijker is dat het handelen van de aanbieder in lijn is met het gemeentelijk beleid.
C4: aan het einde toevoegen: “en aan de inspectieâ€
C9: is dubbel met C4
D2: levert mensen die minimaal 1 hele dag per week beschikbaar zijn. Voor wie?? Voor de client? Voor het wijkteam? En als deze nu twee halve dagen hulp/inzet wil? Of 5 halve dagen? Kan ook niet volgens deze eis. In wiens belang is deze eis? Kan volgens mij weg.
D4: GI levert zorg op basis van beschikking Kinderrechter, opdracht Om enz. Of kunnen we hier zeggen dat deze eis niet van toepassing is op GI??
D8: Wat wordt bedoeld met een “begeleidingsteam†. Niet elke instelling werkt met begeleidingsteams
D10: Regio Limburg, vervangen door regio Noord-Limburg
D15: Zo veel mogelijk digitaal, aanvullen met digitaal en beveiligd
E1: Niet voor elke aanbieder is intensieve samenwerking met de huisarts/medisch specialist van primair belang.
16-09-2015 16:54
Op 11 september heeft de fysieke ontwikkeltafel de notitie 2e OT Kwaliteit-Monitoring en de bijlagen met concrete voorstellen van de werkgroepen besproken. Deze bespreking vormde aanleiding tot enkele wijzigingen ten opzichte van de voorstellen van de werkgroepen. De wijzigingen worden op dit moment verwerkt, en zodra de 'geamendeerde' voorstellen gereed zijn, melden we dat op deze plaats.
De notitie 2e OT Kwaliteit-Monitoring, de bijlagen, het verslag van de fysieke ontwikkeltafel en de managementsamenvatting kunt u downloaden op de pagina Documentatie.
17-09-2015 12:02
De inzichten van de fysieke ontwikkeltafel Kwaliteit-Monitoring zijn in de voostellen verwerkt: te verwijderen passages zijn doorgehaald, toegevoegde passages zijn omkaderd. U kunt de documenten downloaden op de pagina Documentatie.
17-09-2015 21:19
Naast de voorstellen van de fysieke ontwikkeltafel, leggen de gemeenten een aanvullend voorstel aan de virtuele ontwikkeltafel voor. Dit voorstel betreft de wijziging van twee artikelen in de raamovereenkomst.
Uw reactie is toegevoegd.